Drapieżna piękność – Lexus NX 300h [test]

W Polsce w ciągu czterech ostatnich miesięcy 2014 roku samochód kupiło 550 osób (motomaniacy.tv)

Ten model wywołał spore poruszenie na rynku, zanim jeszcze oficjalnie trafił do sprzedaży. Hybrydowy Lexus NX 300h okazał się przysłowiowym strzałem w dziesiątkę.

Tylko w Polsce w ciągu czterech miesięcy 2014 roku z możliwości zakupu tego nowego kompaktowego SUV-a skorzystało 550 osób. Głównym magnesem przyciągającym nabywców pozostaje oczywiście niezwykle wydajne napęd hybrydowy, a więc połączenie silnika benzynowego i elektrycznego. Jednak nie bez znaczenia jest stylistyka, nowoczesna, agresywna dodająca indywidualności najnowszym samochodom tego japońskiego producenta.

Segment premium jest tym działem motoryzacyjnego rynku, który co roku notuje znaczne wzrosty sprzedaży, także w Polsce.

Zajrzyjmy pod maskę

W modelu NX zastosowano wyrafinowany hybrydowy zespół napędowy, ze sprawdzonym 2,5-litrowym benzynowym silnikiem pracującym w cyklu Atkinsona, generatorem prądu, silnikiem elektrycznym i akumulatorem trakcyjnym. Rozwija on sumaryczną moc 197 KM. Wersja z napędem hybrydowym wyposażona jest w specjalny układ aktywnej kontroli drgań nadwozia, co przyczynia się do zwiększenia komfortu i stateczności prowadzenia przez ograniczenie kołysania na nierównych nawierzchniach.

Istota napędu hybrydowego daje kierowcy możliwość osiągnięcia sporych oszczędności w zużyciu paliwa, choćby podczas poruszania się po mieście. Ruszając Lexus korzysta początkowo tylko z napędu elektrycznego, do prędkości około 40 km/godz. Później włączy się silnik benzynowy. NX 300h jest wyposażony w akumulator wodorkowo-niklowy, do pierwszej setki przyspiesza w 9,2 sekundy emitując średnio tylko 116 g dwutlenku na 1 km, zaś średnie zużycie paliwa w cyklu mieszanym wynosi około 5 l/100km.

Lexus NX 300h może być wyposażony w reflektory wykonane całkowicie w technologii LED. Oprócz trwałości i wydajności, cechuje je odważna stylizacja z trzema wiązkami w kształcie litery „L” będącej elementem logo marki Lexus. W połączeniu z systemem doświetlenia zakrętów zapewniają szeroki kąt oświetlenia.

Hybrydowy, kompaktowy SUV Lexusa jest oferowany aż w siedmiu poziomach wyposażenia. Dwa podstawowe Elite i Elegance są wyposażone w napęd na przednie koła, natomiast pozostałe – w napęd na wszystkie koła systemu E-Four. Podobnie, jak w większym modelu RX, także w nowym hybrydowym NX 300h zastosowano dwa silniki elektryczne wielkiej mocy.

Ten drugi silnik przekazuje napęd wyłącznie na tylne koła i tylko wówczas, gdy systemy samochodu wykryją pogorszenie się przyczepności auta do nawierzchni, a więc jest inteligentnym napędem na cztery koła.

We wszystkich modelach zastosowano bezstopniową przekładnię E-CVT.

Komfort we wnętrzu

Istotnym kryterium przy projektowaniu kabiny była jej przestronność, a pod tym względem szczególną uwagę zwrócono na siedzenia. NX oferuje mnóstwo przestrzeni nad głowami oraz duży odstęp pomiędzy miejscami w przednim i tylnym rzędzie. Do dyspozycji jest też najdłuższa w tej klasie przestrzeń bagażowa.

W podstawowym wyposażeniu znajdziemy m.in. dwustrefową klimatyzację, skórzaną kierownicę z panelem sterowania audio, telefonem i wyświetlaczem LCD, sterowanie głosowe funkcjami audio i telefonu, elektrycznie sterowane szyby, czy uruchamianie silnika za pomocą przycisku.

W nowym Lexusie NX 300h znajdziemy sporo innowacyjnych rozwiązań, takich jak debiutująca w marce Lexus funkcja bezprzewodowego ładowania przenośnych urządzeń – np. telefonów komórkowych, nowy zdalny sterownik ekranu z panelem dotykowym, panoramiczny system wizyjny, rozbudowany wyświetlacz wielofunkcyjny – obejmujący m.in. akcelerometr (po raz pierwszy w samochodzie Lexus) i wskaźnik doładowania, czołowy wyświetlacz projekcyjny, funkcję monitorowania martwych pól widoczności i funkcję ostrzegania o ruchu poprzecznym z tyłu samochodu.

Mocno zarysowane środkowe obramowanie deski rozdzielczej symbolizuje siłę przynależną modelom typu SUV. Wstawki ochronne po obu stronach środkowej konsoli tworzą stabilne oparcie dla kolan kierowcy i pasażera. Wrażenie obcowania z najnowocześniejszą techniką potęguje ergonomiczny interfejs użytkownika (Human Machine Interface), zapewniający intuicyjną interakcję z urządzeniami pokładowymi. W Lexusie NX odnajdujemy kontynuację obowiązującej w marce Lexus koncepcji podziału kokpitu na strefę wyświetlania i strefę operacyjną.

Stylistyka zewnętrzna

Mocno uwypuklone przednie i tylne nadkola są płynnie zespolone z romboidalnie uformowanym nadwoziem, którego linie spina osłona chłodnicy o wciętym, klepsydrowym zarysie. Wyraziste przetłoczenia nadają żwawy wygląd i znamionują skoncentrowaną wewnątrz niesamowitą siłę. Boczny profil charakteryzuje wspinająca się ku tyłowi linia dachu, oznaczająca dużą ilość miejsca nad głowami pasażerów na tylnych siedzeniach i kreująca zwartą sylwetkę.

Tył jest zdominowany przez uformowane na wzór litery L diodowe światła, podkreślające przynależność do marki, natomiast układ linii nadwozia nawiązuje do klepsydrowej osłony chłodnicy.

Bogate wyposażenie odpowiadające za bezpieczeństwo czynne obejmuje między innymi pełnozakresowy panoramiczny system wizyjny (Panoramic View Monitor), pełnozakresową adaptacyjną kontrolę prędkości jazdy, ostrzeganie o zjeżdżaniu z pasa ruchu (LDA), monitorowanie martwych pól widoczności (BSM), ostrzeganie o ruchu poprzecznym z tyłu samochodu (RCTA), nowo wprowadzone lampy doświetlające zakręty oraz wyświetlacz projekcyjny (HUD).

Debiutujący w marce Lexus panoramiczny system wizyjny wykorzystuje kamerę o największej rozdzielczości spośród oferowanych w samochodach tej marki. Model NX jako pierwszy w swoim segmencie wprowadza pełnozakresową adaptacyjną kontrolę prędkości jazdy (aktywny tempomat), pozwalającą automatycznie podążać za poprzedzającym pojazdem i w razie potrzeby samoczynnie zatrzymać się.
————-
Wymiary:
Długość całkowita: 4630 mm
Szerokość całkowita: 1845 mm
Wysokość całkowita: 1645 mm (z anteną płetwową),
1630 mm (bez anteny płetwowej)
Rozstaw osi: 2660 mm
—————-
Lexusa NX 300h w jesiennej scenerii Trójmiasta możecie obejrzeć: http://www.motomaniacy.tv/artykul,266,film,616,lexus_nx_300h___dynamika_i_urok.html#.VMNaTC7pyf8