Drugi brzeg nie dla wszystkich? Trzy warianty organizacji ruchu podczas modernizacji mostu

Prace na moście drogowym mogą wpłynąć negatywnie na skomunikowanie lewobrzeża z centrum miasta (fot. Łukasz Piecyk)

Trzy propozycje tymczasowej organizacji ruchu oraz przedstawienie planów budowy ronda i dróg dojazdowych do najstarszej przeprawy przez Wisłę w Toruniu – tak wyglądają działania zaprezentowane mieszkańcom podczas październikowych konsultacji społecznych. Czy wkrótce czeka nas komunikacyjny paraliż? 

Modernizacja mostu drogowego wiąże się ze zmianami w obrębie ul. Kujawskiej i placu Armii Krajowej. Na wyjeździe z przeprawy od strony południowej kolizyjne skrzyżowanie zastąpione zostanie rondem. Ulica prowadząca w stronę dworca kolejowego Toruń Główny zostanie rozbudowana. Największym problemem okazać się zaś może sama przebudowa wąskiego mostu.

Jak poinformował podczas konsultacji – w imieniu miasta oraz firmy Trasal – projektant przedsięwzięcia Przemysław Patruś, proponowane są trzy warianty rozwiązania.

– Pierwszy dopuszcza wykonywanie prac połówkowo, z ruchu wyłączony zostanie więc jeden pas drogowy – tłumaczył inżynier. – Zachowana zostanie komunikacja publiczna, która będzie kierowana przez most ruchem wahadłowym. Nie przewidujemy jednocześnie wprowadzenia tam ruchu samochodów osobowych.

Drugą opcją, podobną do pierwszej, jest zastosowanie ruchu jednostronnego dla komunikacji miejskiej, jednak z wytyczeniem konkretnych godzin przejazdów. Proponowanym rozwiązaniem byłby kierunek ruchu na północ od godz. 2.10 do godz. 12.30 oraz z centrum na południe od godz. 12.40 do godz. 2 w nocy.

– Trzeci wariant związany jest z wykonywaniem prac na jednej trzeciej przekroju mostu, pozostała część zostanie podzielona. Tam pobiegną dwa pasy ruchu – dodaje projektant przedsięwzięcia. – W tym wypadku wyłączylibyśmy jednak przejazdy komunikacji miejskiej, ponieważ nie pozwalałaby na to uzyskana szerokość drogi.

Propozycje miasta komentuje Maciej Cichowicz, radny Czasu Mieszkańców.

– Najlepszym rozwiązaniem dla inżynierów byłoby zamknięcie mostu i sprawne przeprowadzenie remontu – podkreśla radny. – Na szczęście tak się jednak nie stanie. Ruch pieszo-rowerowy bezwzględnie musi się tam odbywać.

Po modernizacji mostu prawdopodobnie nie zmieni się jego układ komunikacyjny. Zachowana zostanie metoda „zamka błyskawicznego” oraz dwa pasy ruchu na wlocie oraz wylocie z przeprawy.

– Liczba kolizji i wypadków spowodowanych zastosowaniem na moście tzw. suwaka pokazuje, że jest to rozwiązanie bardzo niebezpieczne – tłumaczy. – Wiele razy wnioskowałem o jego usunięcie. Może warto by środkowy pas zamienić na awaryjny? Rozważyć można również system sygnalizacji świetlnej w konkretnych porach dnia.

Jak dodaje radny, miasto, podejmując się modernizacji, powinno jasno określić rolę mostu. Dziś chodzi o wprowadzenie na przeprawę maksymalnej liczby samochodów, czemu służy również przebudowa placu Armii Krajowej. Radny sugeruje ustanowienie mostu im. gen. Zawackiej przeprawą główną.

– Przeprawa w centrum służyłaby turystom i mieszkańcom, a pozostały ruch skierowalibyśmy na wschód miasta – dodaje Maciej Cichowicz. – W projekcie modernizacji jest jednak kilka rzeczy, które mi się podobają. Szczególnie nowa iluminacja, ponieważ obecne oświetlenie konstrukcji jest nie do przyjęcia.

Drugi etap konsultacji społecznych związanych z przebudową i modernizacją mostu im. J. Piłsudskiego trwa. Swoje uwagi mieszkańcy zgłaszać mogą jeszcze do 12 listopada na adres e-mail: konsultacje@um.torun.pl. Czas trwania prac nie jest jeszcze znany.