Duże projekty tramwajowe wchodzą w decydującą fazę
W najbliższych miesiącach rozpocznie się realizacja dwóch dużych projektów tramwajowych. Jeden z nich będzie realizowany w ścisłym centrum. W ramach drugiego powstanie linia tramwajowa na osiedle JAR.
Dobiegają końca prace nad dokumentacją projektową dla dwóch dużych projektów tramwajowych. Jeden z nich będzie realizowany w ścisłym centrum Torunia. Obejmie m.in. przebudowę torowisk i jezdni na al. Jana Pawła II, Wałach gen. Sikorskiego i pl. Niepodległości, budowę nowych torów tramwajowych między pl. Artylerii Polskiej i węzła przesiadkowego tramwaj – autobus na al. Jana Pawła II.
– Do tej pory opracowano dokumentację budowlaną, która jest w trakcie uzgadniania z gestorami sieci – informuje Sylwia Derengowska, rzecznik prasowy Miejskiego Zakładu Komunikacji w Toruniu, który finansuje i nadzoruje ten projekt. – Jesteśmy na etapie uzgadniania organizacji ruchu i robót budowlanych z Miejskim Zarządem Dróg.
Projekt tramwajowy w centrum ma być bowiem ściśle powiązany z modernizacją mostu im. Józefa Piłsudskiego. Wszystko po to, żeby zrealizować te projekty w podobnym czasie i zminimalizować utrudnienia. Kiedy zaczną się problemy w centrum miasta? Dokładnie nie wiadomo. Drogowcy jeszcze nie rozpisali przetargu na modernizację przeprawy. Wszystko wskazuje, że rozpocznie się ona w pierwszej połowie 2019 r.
Na projekt tramwajowy w centrum MZK już nie musi szukać wykonawcy. Inwestycja jest realizowana w formule „projektuj i buduj”. Dokumentację projektową i prace zrealizuje to samo konsorcjum. W jego skład wchodzą Balzola Polska i hiszpańskie Construcciones y Promociones Balzola. Projekt tramwajowy w centrum ma potrwać do końca lipca 2020 r. Kontakt z wykonawcą projektu i prac budowalnych opiewa na 66,8 mln zł.
Dużo więcej ma kosztować budowa linii tramwajowej na JAR. Według szacunków nawet ok. 165 mln zł. Przetargi na realizację tego projektu mają zostać ogłoszone w przyszłym roku.
Część prac związanych z nową linią została wykonana w tym roku – przy okazji przebudowy Szosy Chełmińskiej. Chodzi o przejazdy przez skrzyżowania Szosy Chełmińskiej z ul. Żwirki i Wigury i ul. Długą. W tej chwili powstaje dokumentacja projektowa dla pozostałych fragmentów linii na JAR.
Jak będzie wyglądała organizacja ruchu podczas budowy linii na JAR? Tego dowiemy się dopiero po wyłonieniu generalnego wykonawcy tej inwestycji, który przygotuje zarówno zmiany w ruchu, jak i harmonogram budowy.