Kiedy pojedziemy tramwajem na JAR?

Prężnie budujące się nowe osiedle mieszkaniowe JAR wymaga od miasta odpowiedniego skomunikowania (fot. wizualizacja)

Coraz bliżej do powstania wyczekiwanej przez mieszkańców linii tramwajowej na tzw. osiedle JAR. Obecnie firma projektowa WYG International przygotowuje dokumentację niezbędną do rozpoczęcia działań. Według wstępnych założeń wartość prac budowlanych wyniesie ponad 134,5 mln zł netto.

Zgodnie z przyjętym wariantem linia tramwajowa pobiegnie od al. Solidarności, śladem Szosy Chełmińskiej, aż do ul. Długiej. Następnie skręci w stronę ul. Legionów, Polną, Ugory i Watzenrodego. Trójkąt torowy, czyli miejsce nawracania składów, znajdować się będzie na ul. Strobanda. Realizacja zadania wchodzi w zakres projektu „Poprawa funkcjonowania komunikacji miejskiej w Toruniu – BiT-City II”.

Obecnie analizowany jest wstępny plan dla układu drogowo-torowego. Zgodnie z założeniami do czerwca 2018 r. zakończyć się powinny prace nad projektami. Przez kolejne trzy miesiące przebiegać będzie procedura uzyskiwania niezbędnych do realizacji inwestycji decyzji. Same prace budowlane ruszą prawdopodobnie już w 2019 r.

Inwestycja związana będzie ze sporymi utrudnieniami w ruchu dla kierowców poruszających się od centrum w stronę osiedla JAR. W ramach prac drogowych przebudowana zostanie Szosa Chełmińska od skrzyżowania z Czerwoną Drogą i Odrodzenia po ul. Dekerta, a także ul. Długa – od Szosy Chełmińskiej do Legionów. Ta ostatnia z kolei przebudowana zostanie od ul. Długiej do Inżynierskiej. Zmianom ulegnie także samo skrzyżowanie ul. Polnej z Ugory oraz ul. Ugory z Watzenrodego. Przy ul. Legionów powstaną zaś tory odstawcze wraz z myjnią dla tramwajów.

Program poprawy funkcjonowania toruńskiej komunikacji miejskiej to nie tylko budowa linii tramwajowej w stronę osiedla JAR, lecz również modernizacja czterech istniejących już torowisk. Dzięki środkom zewnętrznym w mieście pojawi się także 14 niskopodłogowych autobusów taboru niskoemisyjnego hybrydowego oraz 6 autobusów taboru bezemisyjnego elektrycznego. O komfort przejazdów pasażerów dbać będzie także pięć sztuk niskopodłogowego pięcioczłonowego taboru tramwajowego i trzy pojazdy techniczne. Wartość projektu „Bit-City II” opiewa na kwotę prawie 400,5 mln zł, z czego dotacja wyniesie 195,6 mln zł.