Modernizacja torów tramwajowych, nowa linia na JAR – miasto inwestuje w komunikację miejską

Do 2021 r. w Toruniu zakończy się modernizacja czterech torowisk tramwajowych. Powstanie również nowa linia na JAR 

 

Długo zapowiadane inwestycje w rozwój transportu komunikacyjnego w mieście w końcu zostaną sfinalizowane. Prezydent Torunia Michał Zaleski na początku sierpnia podpisał w Ministerstwie Rozwoju umowę o dofinansowanie projektu. Kwota jest imponująca – 195 mln zł.  

Spośród szesnastu województw starających się o dofinansowanie to właśnie kujawsko-pomorskie, a w nim Toruń, otrzymało najwyższą możliwą kwotę. Dzięki temu już wkrótce rozpoczną się inwestycje związane z projektem „Poprawa funkcjonowania komunikacji miejskiej w Toruniu – Bit-City II”, którego całkowita wartość wynosi 400 mln zł.

Projekt Bit-City II zawiera osiem zadań, dzięki którym zostanie usprawniony transport publiczny w Toruniu. Głównym jego punktem jest budowa linii tramwajowej na nowe osiedle JAR, które obejmuje obszar ponad 400 hektarów. Według prognoz w tej części miasta zamieszka ponad 20 tys. osób. Komunikacja tramwajowa będzie najlepszą, a przede wszystkim najszybszą formą transportu z północnej części Torunia. O samym przebiegu linii tramwajowej na JAR w konsultacjach społecznych, które odbyły się w 2016 r., zadecydowali m.in. mieszkańcy.

– Rozpoczęcie prac budowlanych dotyczących budowy linii tramwajowej na JAR planowane jest na trzeci kwartał 2018 r., natomiast ich zakończenie przewidywane jest w 2020 r. – informuje Maria Marcinkowska z Urzędu Miasta. – Torowisko zaplanowane jest w ciągu ulic: Szosa Chełmińska, Długa, Legionów, Polna, Ugory oraz Watzenrodego. Po wyborze wykonawcy i ustaleniu harmonogramu prac podamy więcej szczegółów dotyczących inwestycji. Będziemy starali się, aby utrudnienia komunikacyjne związane z rozwojem miasta były jak najmniej odczuwalne dla mieszkańców oraz pasażerów komunikacji miejskiej.

Projekt zakłada również modernizację czterech torowisk wraz z siecią trakcyjną na terenie miasta oraz zakup pięciu składów tramwajowych, pojazdu technicznego i dwudziestu niskoemisyjnych autobusów – hybrydowych lub elektrycznych.

Pierwsze prace na torach rozpoczną się w połowie 2018 r. Obejmą one modernizację torowiska na ul. Bydgoskiej oraz od pl. Daszyńskiego do ul. Ślaskiego. Planowane zakończenie prac to koniec 2019 r.

W dalszej części, zaplanowanej na lata 2020-2021, zmodernizowane zostaną tory i trakcje wzdłuż ul. Broniewskiego, Kraszewskiego, od skrzyżowania z ul. Reja do pl. Niepodległości. Zmiany jako ostatni przejdzie odcinek od pl. Chrapka, Warneńczyka, do skrzyżowania ul. Podgórnej z Kościuszki.

– W 2017 r. wykorzystaliśmy już połowę budżetu przeznaczonego na ten rok na projekty w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko – informuje Przemysław Gorgol, p.o. dyrektora Centrum Unijnych Projektów Transportowych. – Mogę już powiedzieć, że we wrześniu podpiszemy kolejne umowy na dofinansowanie projektów z obszaru transportu drogowego, za to w czwartym kwartale tego roku – kolejnych projektów z obszaru transportu miejskiego. Na pewno dużo będzie się działo.