Nowy węzeł przesiadkowy, nowe torowiska i remarszrutyzacja – przed nami komunikacyjna rewolucja

Według danych Urzędu Miasta z węzła przesiadkowego na al. Solidarności w godz. 7-17 korzysta 15 tys. osób. Jak ta liczba rozłoży się po zmianach? (fot. wizualizacja)

Nowy węzeł przesiadkowy w al. św. Jana Pawła II, nowe torowiska oraz przebudowany układ drogowy na pl. Rapackiego  tak wyglądać będzie rewolucja, która ma poprawić jakość funkcjonowania toruńskiej komunikacji miejskiej. Jak koncepcja ta zmieni ruch w mieście? 

Umowa na realizację projektu „Przebudowa układu torowo-drogowego w ul. Wały gen. Sikorskiego i al. św. Jana Pawła II wraz z budową pasa tramwajowo-autobusowego w Toruniu – BiT-City II” podpisana została 23 stycznia. Koncepcja zakłada przebudowę jednego z najbardziej newralgicznych punktów miasta. Jak zmiany te wyglądać będą w praktyce? 

Na pl. Rapackiego, tuż przed przejściem dla pieszych łączącym Stare Miasto z Bydgoskim Przedmieściem, w 2020 r. powstanie zintegrowany węzeł przesiadkowy dla autobusów i tramwajów. Jego budowa połączona zostanie z modernizacją al. św. Jana Pawła II i mostem im. Piłsudskiego. 

– Zadaniem wykonawcy będzie zaprojektowanie sygnalizacji świetlnej w taki sposób, aby ruch na pl. Rapackiego odbywał się w sposób płynny – tłumaczy Wojciech Alfut, dyrektor Działu Projektów Infrastrukturalnych Miejskiego Zakładu Komunikacji w Toruniu. – Pojazdy komunikacji miejskiej, wyjeżdżające ze wspomnianego węzła w kierunku mostu, będą bezkolizyjnie włączały się do ruchu. 

Z pl. Rapackiego tramwajem będziemy mogli dojechać ul. Wały gen. Sikorskiego do al. Solidarności, jak również nowym torowiskiem wzdłuż al. św. Jana Pawła II włączyć się na pl. Niepodległości w trasę linii nr 2. Czy skrzyżowanie Kraszewskiego, al. św. Jana Pawła II i Czerwonej Drogi będzie dla kierowców jeszcze większą zmorą? Jak się dowiedzieliśmy, wprowadzona zostanie tam sygnalizacja świetlna. 

– Tam, gdzie pojawia się tramwaj, instalowane będą sygnalizacje świetlne – tłumaczy Wojciech Alfut. – Związane jest to przede wszystkim z bezpieczeństwem kierowców i pieszych. 

W zaprezentowanej koncepcji od planowanego węzła przesiadkowego w stronę Urzędu Marszałkowskiego w śladzie torowiska poprowadzony zostanie buspas. Wydzielone miejsce dla autobusów umożliwi pojazdom dotarcie do wyznaczonego przystanku na czas w godzinach szczytu. Przyjęta koncepcja zyskała największe uznanie mieszkańców w trakcie konsultacji społecznych.  

Jednak zmiany w obrębie pl. Rapackiego to nie koniec drogowych rewolucji. W mieście rozpoczęły się konsultacje społeczne związane z liniami komunikacji miejskiej. Tak zwana remarszrutyzacja, czyli działania związane z rozbudową i modyfikacją transportu miejskiego, mają za zadanie poprawić łączność pomiędzy skrajnymi częściami miasta, a także nowymi osiedlami powstającymi na obrzeżach Torunia. 

Jednym z założeń remarszrutyzacji jest uwzględnienie w sieci transportowej miasta nowej linii tramwajowej do osiedla JAR. Z trasy biegnącej przez Chełmińskie Przedmieście skorzystamy najprawdopodobniej już od 2021 r.  

Do obsługi północnej części miasta stworzone zostałyby dwie linie: nr 6, z osiedla Na Skarpie przez al. Solidarności do osiedla JAR, oraz nr 7, wiodąca z pętli przy Motoarenie przez węzeł na al. Solidarności i dalej przez Szosę Chełmińską ulicami: Długą, Legionów, Polną oraz Watzenrodego. 

Czy nowe torowisko, które połączone zostanie z al. Solidarności, oraz drugi węzeł przesiadkowy na pl. Rapackiego zmienią funkcjonowanie komunikacji miejskiej? Które linie zyskamy, a które zostaną wygaszone? O tym zdecydować mogą mieszkańcy. 

Jak czytamy na oficjalnej stronie miasta, głównym celem remarszrutyzacji jest podniesienie efektywności podróżowania. Wśród propozycji zmian pojawiły się m.in. te wprowadzające wyrównaną czasowo częstotliwość kursów, eliminację linii autobusowych oraz tramwajowych, które powielają swoje trasy, zwiększenie częstotliwości kursów na głównych ciągach komunikacyjnych czy wprowadzenie linii osiedlowej, poprzez którą mieszkańcy dotrą do przystanków przy trasach o wysokiej częstotliwości kursów. 

Te właśnie propozycje będą mogli skomentować torunianie w trakcie konsultacji społecznych. Ponadto w ankietach będą mogli zawrzeć także swoje opinie dotyczące rozwiązań komunikacyjnych. 

Czasu na działanie jest dużo. Magistrat na opinie mieszkańców czeka do 30 kwietnia. Można je przesyłać do urzędu mailem na adres: konsultacje@um.torun.pl lub poczekać do rozpoczęcia cyklu spotkań z prezydentem Michałem Zaleskim i na nich przekazać swoje uwagi.  

Kolejne spotkanie, związane z omówieniem propozycji i stworzonych na ich podstawie analiz, zorganizowane zostanie podczas kolejnego etapu konsultacji.