„Pokazy specjalne” na CAMERIMAGE 2015

Wśród filmów znajdzie się "11 minut" w reż. Jerzego Skolimowskiego. Główną rolę w produkcji zagrał Wojciech Mecwaldowski (fot. PISF))

Podczas 23. edycji Festiwalu Camerimage zaprezentowane zostaną najciekawsze filmy z całego świata, zgłoszone do przeglądu pozakonkursowego.

Jedna z najciekawszych sekcji bydgoskiego wydarzenia – Pokazy specjalne CAMERIMAGE 2015 – w tym roku przedstawi 21 produkcji.

11 minut (11 Minutes, reż. Jerzy Skolimowski)

Chyba jeszcze nie było filmu, którego projekcja trwałaby 82 minuty, a akcja rozgrywała się w czasie 11 minut. Między 17.00 a 17.11, w rejonie jednego z centralnych miejsc Warszawy, tworzy się mozaika losów kilku osób, która jest nie tylko ćwiczeniem stylistycznym, ale także metaforą współczesnego życia, pędzącego – zwłaszcza w dużych miastach – w szaleńczym tempie, zdanego często na przypadek. Drogi bohaterów filmu skrzyżują się w niesamowitym finale.

Tytuł angielski: 11 Minutes
Reżyseria: Jerzy Skolimowski
Zdjęcia: Mikołaj Łebkowski

Producenci wykonawczy: Jeremy Thomas, Ed Guiney, Andrew Lowe, Eileen Tasca, Marek Żydowicz
pobrany plik (1)

Cosmos (Cosmos, reż. Andrzej Żuławski)

Po 15 latach przerwy, które upływają od premiery Wierności, do kina powraca Cosmosem, uwspółcześnioną adaptacją powieści Witolda Gombrowicza, znany reżyser Andrzej Żuławski. Twórca filmu powiedział o pierwowzorze literackim, że to klejnot, perwersyjny i ostry diament. Głównymi bohaterami opowiedzianej w książce i na ekranie historii są dwaj przyjaciele, Witold i Fuks, którzy przybywają do pensjonatu położonego z dala od miasta. Ich uwagę przyciągają dziwne widoki – być może znaki, których sensu nie są w stanie pojąć.

Tytuł oryginalny: Cosmos
Reżyseria: Andrzej Żuławski
Zdjęcia: André Szankowski

cosmos

Czas przemian (Restoration, reż. Michael Hoffman)

Anglia, XVII wiek. Robert Merivel to młody lekarz, który dostaje się przypadkiem na dwór króla Karola II, stając się jednym z ulubieńców monarchy. Oczarowany roztaczanymi przed nim możliwościami oraz egzystencją pełną przyjemności i rozkoszy, mężczyzna zapomina o swoim powołaniu. Świat dworskich intryg i romansów zaczyna go jednak powoli przerastać, doprowadzając medyka po pewnym czasie do przewartościowania własnego życia. Już niedługo Merivel będzie mógł udowodnić, iż nie zapomniał o swoich młodzieńczych ideałach, ponieważ nad Anglią zbierają się wyjątkowo czarne chmury…

Tytuł oryginalny: Restoration
Reżyseria: Michael Hoffman
Zdjęcia: Oliver Stapleton

czas przemian

Earl i ja i umierająca dziewczyna (Me and Earl and the Dying Girl, reż. Alfonso Gomez-Rejon)

Dla nieśmiałego, zahukanego nastolatka Grega egzystencja w podzielonej na dziwaczne podgrupy szkolnej społeczności wiąże się z umiejętnością pozostawania niewidzialnym w brutalnym świecie, który wymaga określenia własnej tożsamości. Wszystko się zmienia, gdy sąsiadka, na którą nigdy nie zwracał uwagi, dowiaduje się, że ma białaczkę. Zmuszony przez matkę do sztucznego skumplowania się z umierającą, chłopak wyrusza do domu wroga, by wydukać jakieś przeprosiny, kondolencje lub cokolwiek, co sprawi, że wszyscy się od niego odczepią i będzie mógł dalej pozostawać niewidzialny oraz kręcić wraz z kumplem Earlem krótkie chałupnicze wersje słynnych filmów. Greg jednak zaprzyjaźnia się z Rachel, a ta zmusza go do porzucenia swej skorupy ochronnej. Earl i ja i umierająca dziewczyna to hołd dla młodości oraz magii ruchomych obrazów, nakręcony w popularnej formie filmu dla młodzieży i jednocześnie znacznie wykraczający poza konwencje gatunku.

Tytuł oryginalny: Me and Earl and the Dying Girl
Reżyseria: Alfonso Gomez-Rejon
Zdjęcia: Chung-hoon Chung

earl

 

Feliks i Meira (Félix Et Meira, reż. Maxime Giroux)

Feliks to ateista bez grosza przy duszy, który nie potrafi odnaleźć swego miejsca na świecie. Meira żyje w konserwatywnej chasydzkiej społeczności, która tłumi wszelkie jej ambicje. Spotykają się przypadkiem i choć mówią w innych językach – on po francusku, ona w jidysz – wywiązuje się między nimi jakaś dziwna nić porozumienia. Z początku widzą w sobie jedynie możliwość chwilowego oderwania się od własnych smutnych egzystencji, ale ostatecznie rodzi się między nimi prawdziwe uczucie. Czy zdołają przeciwstawić się presji ze strony innych i połączyć dwa, zdawałoby się, niemożliwe do pogodzenia światy?

Tytuł oryginalny: Félix Et Meira
Reżyseria: Maxime Giroux
Zdjęcia: Sara Mishara

feliks

Hycel (The Dogcatcher, reż. Daria Woszek)

Hycel to czarna komedia opowiadająca historię człowieka, który porywa psy dla okupu, by potem zwracać je w glorii i chwale wybawiciela. Pewnego dnia porywa owczarka, który okazuje się bezpański.

Tytuł angielski: The Dogcatcher
Reżyseria: Daria Woszek
Zdjęcia: Michał Sosna

hycel

Klub (El Club, reż. Pablo Larrain)

W nadmorskim chilijskim miasteczku La Boca czterech księży oddaje się małym przyjemnościom życia na prowincji. Oglądają telewizję, doceniają wschody i zachody słońca, trenują  ukochanego charta. Ich mały raj zostaje zburzony przez pojawienie się piątego księdza, który swoim zachowaniem ujawnia prawdziwy powód „zsyłania” duchownych do tego miejsca. Każdy z nich ma bowiem na sumieniu różne amoralne czyny, które zostały zamiecione przez kościelnych dygnitarzy pod dywan. Antybohaterowie Klubu zostają zmuszeni do zmierzenia się z przeszłością, o której woleliby zapomnieć.

Tytuł oryginalny: El Club

Tytuł angielski: The Club
Reżyseria: Pablo Larraín
Zdjęcia: Sergio Armstrong

klub

 

Most szpiegów (Bridge of Spies, reż. Steven Spielberg)

Oparta na prawdziwych wydarzeniach historia amerykańskiego prawnika, który stał się jednym z największych i (do chwili premiery filmu) najmniej znanych bohaterów „zimnej wojny”. Most szpiegów opowiada o Jamesie B. Donovanie, który na skutek różnych wydarzeń został w latach 50. XX wieku mianowany negocjatorem w sprawie uwolnienia dwóch amerykańskich więźniów – jednego przetrzymywanego w ZSRR, a drugiego w Berlinie Wschodnim. Trzymając się wyznawanych zasad i próbując nie zdenerwować niepotrzebnym słowem lub czynem żadnej ze stron, Donovan musiał zdobyć przewagę w grze pozbawionej wyraźnych reguł.

Tytuł oryginalny: Bridge of Spies
Reżyseria: Steven Spielberg
Zdjęcia: Janusz Kamiński

most szpiegów

%3tings-time-11=1446304039

ho%Cger of God (reż. Madżid Madżidi)

Opowieść o pierwszych dwunastu latach życia muzułmańskiego proroka Mahometa, spędzonych po części w miastach takich jak Mekka, a po części na pustyni pośród plemion beduińskich. Posiadający niespotykane zdolności chłopak podróżuje po starożytnym świecie wraz ze swoimi opiekunami i zaczyna leczyć ludzi, stając się patronem biednych i pokrzywdzonych. Wieść o jego czynach przekracza nie tylko granice geograficzne, ale także religijne. Pierwsza część planowanej trylogii, która ma pokazać widzom na całym świecie prawdziwe oblicze proroka Mahometa. Muhammad: The Messenger of God ma łączyć, a nie dzielić.

Tytuł oryginalny: Muhammad: The Messenger of God
Reżyseria: Madżid Madżidi
Zdjęcia: Vittorio Storaro

Muhhamad

Nad morzem (By the Sea, reż. Angelina Jolie)

Francja, lata 70. XX wieku. Do malowniczego nadmorskiego kurortu przybywają Vanessa i Roland, małżeństwo z wieloletnim stażem, które stoi obecnie na progu największego kryzysu swego związku. Kolejne spotkania z żyjącymi innym tempem miejscowymi, a także kwitnąca znajomość z parą pełnych zaraźliwej energii nowożeńców, sprawia, że wszystko zaczyna się między nimi stopniowo układać. Czy to jednak wystarczy, by zniwelować dzielące ich różnice? Czy bohaterowie będą w stanie wyprzeć z pamięci traumy przeszłości i rozpocząć wspólnie kolejny rozdział swego małżeństwa?

Tytuł oryginalny: By the Sea
Reżyseria: Angelina Jolie
Zdjęcia: Christian Berger

Nad morzem

 

Once Again (reż. Adrian Kilar)

Once Again to film stricte taneczny, aczkolwiek posiadający elementy fabuły. Słowa zostają zastąpione przez taniec Stefano Terrazzino i Pauliny Biernat. Za jego pomocą opowiedziana zostaje historia starszego człowieka, który wspomina niegdyś utraconą miłość. Akcja Once Again rozgrywa się w południowej Sycylii, a muzyki do filmu użyczył Abel Korzeniowski.

Tytuł oryginalny: Once Again
Reżyseria: Adrian Kilar
Zdjęcia: Adrian Kilar

Once again

 

Opiekun (Chronic, reż. Michel Franco)

Pracujący w hospicjum pielęgniarz David nie ma łatwego życia. Jego codzienność obraca się wokół opiekowania się umierającymi, dla których staje się ostatnią bliską osobą na tym świecie. Wykorzystując nieskończone zasoby empatii i uodparniając się częściowo na ból związany z żegnaniem kolejnych osób, David wydaje się być silnym psychicznie człowiekiem, który odnalazł swoje powołanie. W rzeczywistości opiekun sam potrzebuje opieki, lecz nie jest w stanie o nią poprosić. Opiekun to poruszające kino o kruchości ludzkiego życia oraz wypieranej społecznie kwestii śmiertelności, z którą każdy będzie musiał się kiedyś zmierzyć.

Tytuł oryginalny: Chronic
Reżyseria: Michel Franco
Zdjęcia: Yves Cape

Opiekun

Parched (reż. Leena Yadav)

Opowieść o czterech mieszkających na głębokiej prowincji hinduskich kobietach, które mimo młodego wieku zostały spisane przez swój świat na straty. Bohaterki dostosowują się do społecznych reguł i nie żądają od życia wiele – jedynie prostych przyjemności oraz podstawowej ludzkiej godności. I to jest im jednak bardzo często odbierane, a one same stają się w oczach mężczyzn marnymi obiektami. Pewne wydarzenia sprawiają, że w sercu każdej z nich zagnieżdża się iskierka nadziei na nieco lepsze jutro. Parched opowiada w realistycznym stylu ich historie, podkreślając, iż w życiu każdego człowieka jest miejsce na osobiste przebudzenie.

Tytuł oryginalny: Parched

Reżyseria: Leena Yadav
Zdjęcia: Russell Carpenter

Parched

Perfect Guy, The (The Perfect Guy, reż. David M. Rosenthal)

Zasmucona zerwaniem z wieloletnim partnerem Leah wdaje się w romans z przypadkowo poznanym Carterem. Mężczyzna z początkuwydaje się być ideałem, na dodatek dosyć szybko znajduje drogę do serc znajomych oraz rodziny kobiety. Pewnego dnia pokazuje jednak swoje prawdziwe oblicze, co doprowadza bohaterkę do błyskawicznego zakończenia krótkiej, acz intensywnej znajomości. Leah nie zdaje sobie sprawy, że trafiła na autentycznego psychopatę, który nie cofnie się przed niczym, by brutalnie zburzyć jej w miarę poukładany świat. Kobieta zaczyna obawiać się o swoje życie…

Tytuł oryginalny: The Perfect Guy
Reżyseria: David M. Rosenthal
Zdjęcia: Peter Simonite

Perfect Guy

 

Spotlight (reż. Thomas McCarthy)

Ekipa dziennikarzy śledczych z The Boston Globe wpada na trop afery pedofilskiej w samym sercu Kościoła Rzymskokatolickiego. Ujawniając kolejne informacje o sprawie, bohaterowie naświetlają skandaliczne czyny amoralnych księży oraz karygodne zachowanie chroniących ich za wszelką cenę władz kościelnych. Podkreślają także niebagatelną rolę społeczeństwa postrzegającego duchowieństwo z klapkami na oczach.Spotlight to oparta na prawdziwych wydarzeniach, szokująca opowieść o mechanizmach działania współczesnego świata, zrealizowana według reguł znanych z klasycznych dramatów dziennikarskich z lat 70.

Tytuł oryginalny: Spotlight
Reżyseria: Thomas McCarthy
Zdjęcia: Masanobu Takayanagi

Spot

Stonewall (reż. Roland Emmerich)

Zamieszki, które wybuchły w 1969 roku w nowojorskim barze Stonewall Inn, zainspirowały setki młodych ludzi do wyrażenia swego gniewu wobec dyskryminacyjnej polityki rządu Stanów Zjednoczonych. Efektem były narodziny amerykańskiego, a następnie ogólnoświatowego ruchu LGBT. Stonewall opowiada o tych wydarzeniach z perspektywy młodego chłopaka, który został wygnany z domu przez własnego ojca, nie przyjmującego do wiadomości jego odmiennej orientacji seksualnej. Wśród barwnych mieszkańców Greenwich Village bohater odnajduje nie tylko emocjonalne wsparcie, ale także nową rodzinę, za którą przyjdzie mu walczyć do ostatniego tchu.

Tytuł oryginalny: Stonewall
Reżyseria: Roland Emmerich
Zdjęcia: Markus Förderer

Stonewall

 

Strategia mistrza (The Program, reż. Stephen Frears)

Lance Armstrong – genialny sportowiec o wielkiej charyzmie oraz nadludzkiej wytrzymałości, czy  amoralny, acz błyskotliwy oszust, który stworzył wokół siebie atrakcyjny mit, wspanialszy od każdej prawdy? Film Stephena Frearsa piętrzy interesujące pytania i refleksje na temat legendarnego kolarza oraz napędzanego miliardami dolarów świata współczesnego sportu, pozostawiając jednakże każdemu widzowi z osobna udzielenie sobie na nie zadowalających odpowiedzi. Strategia mistrza ukazuje na ekranie najważniejsze fazy bezprecedensowego sukcesu Armstronga w kolejnych edycjach Tour de France, wrzucając jednocześnie widza w sam środek szaleńczych kolarskich pogoni oraz wycieńczających górskich etapów. Porównuje także Armstronga do biblijnego Goliata, w roli dzielnego Dawida stawiając dziennikarza Davida Walsha, poszukującego ziaren prawdy w tej wszechogarniającej narracji sukcesu. To zarówno kolarskie kino akcji i atrakcji, jak i najwyższej klasy etyczny dramat.

Tytuł oryginalny: The Program
Reżyseria: Stephen Frears
Zdjęcia: Danny Cohen

Strategia

Umbra (reż. Urszula Nawrot)

Alegoryczna opowieść o świadomym i podświadomym poznawaniu siebie, docieraniu do najgłębiej skrywanych tajemnic oraz odkrywaniu własnego „ja” w relacjach z innymi; zarówno w rolach, jakie gramy w świecie rzeczywistym, jak i tych, które sobie przypisujemy w świecie własnych pragnień. W sposób poetycki, bez dialogów, za pomocą symbolu, muzyki i tańca, Umbra opowiada o zagubieniu dziewczynki uwiedzionej „złym dotykiem”, kobiety nie potrafiącej się od niego wyzwolić, zmagającej się z uczuciem do oprawcy. Film ukazuje wieczne poszukiwanie spełnienia, uleganie słabościom i pokusom, ale także ich przezwyciężanie, poznawanie granicy między dobrem a złem oraz odnajdywanie drogi do wolności w zdolności do przebaczania. Umbra to obraz głęboko penetrujący naturę ludzką, obnażający bezsens cierpienia, heroiczną samotną walkę, poddający wiarę w miłość bezlitosnej próbie.

Tytuł oryginalny: Umbra
Reżyseria: Urszula Nawrot
Zdjęcia: Grzegorz Hartfiel, Oskar Kozłowski, Olaf Malinowski, Urszula Nawrot, Maciej Puczyński

Umbra

 

Utalentowany pan Ripley (The Talented Mr. Ripley, reż. Anthony Minghella)

Tom Ripley to młody i diabelnie utalentowany oszust, który specjalizuje się w podszywaniu pod innych ludzi. Zbieg okoliczności sprawia, że pewien nowojorski bogacz wynajmuje go za duże pieniądze do sprowadzenia z Europy swego wyrodnego syna, Dickie’ego Greenleafa. Zgodnie ze swoim modus operandi oraz powtarzaną w myślach mantrą, że lepiej być fałszywym kimś niż prawdziwym nikim, Tom zaczyna udawać młodego utracjusza, po którego przybył. Nie przeszkadza mu to zaprzyjaźnić się z oryginalnym Dickie’em. Ripley rozpoczyna tym samym niebezpieczną grę, która musi ostatecznie doprowadzić kogoś do zguby. Pytanie tylko, kto będzie ofiarą, a kto katem?

Tytuł oryginalny: The Talented Mr. Ripley
Reżyseria: Anthony Minghella
Zdjęcia: John Seale

Utalentowany

 

W głowie się nie mieści (Inside Out, reż. Pete Docter)

Riley to zwyczajna dziewczynka, która kocha swoich rodziców i stara się mniej lub bardziej empirycznie poznawać zasady działania otaczającego ją świata. Gdy zostaje zmuszona do przeprowadzki z oswojonej i przytulnej Minnesoty do nieznanego i przytłaczającego San Francisco, jej równowaga emocjonalna ulega zachwianiu. W głowie się nie mieści opowiada o na poły dramatycznej, a na poły humorystycznej walce, która toczy się w świadomości dziewczynki. Spersonalizowane emocje Riley – Radość, Strach, Gniew, Odraza i Smutek – próbują zapanować nad jej życiem i uświadomić, iż zmiany są budulcem ludzkiej tożsamości.

Tytuł oryginalny: Inside Out
Reżyseria: Pete Docter
Zdjęcia: Patrick Lin

W głowie

Złota dama (Woman in Gold, reż. Simon Curtis)

Maria Altmann to austriacka żydówka, która uciekła z Wiednia tuż przed rozpoczęciem II wojny światowej, znajdując azyl w Stanach Zjednoczonych. Kilkadziesiąt lat po tych tragicznych wydarzeniach wyrusza wraz z młodym prawnikiem Randym Schoenbergiem na sądową bitwę o „Złotą Adelę”, słynny obraz, który Gustav Klimt namalował dla jej ciotki. Dla Marii będzie to ostatnia szansa na odzyskanie choćby części skradzionej jej rodzinnej tożsamości. Dla Randy’ego z kolei próba zrozumienia własnych korzeni. Oparta na faktach opowieść o uniwersalnej wartości kultury i sztuki oraz potrzebie pamiętania o tym, skąd przyszliśmy i w jakim kierunku zmierzamy.

Tytuł oryginalny: Woman in Gold
Reżyseria: Simon Curtis
Zdjęcia: Ross Emery

pobrany plik