Pomysł budowy parkingu Park&Ride przy ul. Dziewulskiego budzi kontrowersje wśród mieszkańców Rubinkowa

Jedna z lokalizacji P&R ma powstać przy ul. Dziewulskiego, pozostałe przy Olimpijskiej, Gagarina i Turystycznej.

Park & Ride – to parkingi w takich miejscach aglomeracji, by kierowcy mogli zostawić auto na obrzeżach miasta i kontynuować podróż do centrum komunikacją miejską. Parkowanie w P&R jest bezpłatne, jeśli kierowca posiada bilet umożliwiający mu przemieszczanie się komunikacją miejską. Toruń przygotowuje się do wybudowania kilku takich parkingów.

Nie każdemu jednak podoba się jedna z ich lokalizacji. Przemysław Specjalski, przewodniczący stowarzyszenia Nasze Rubinkowo poinformował nas, że jeden z P&R ma powstać na pętli Rubinkowo II.

– Wjazd do wielopoziomowego parkingu ma być przez zatoczkę przy Szosie Lubickiej, a wyjazd na ulicę Dziewulskiego – opisuje. – Sprzeciwiamy się temu pomysłowi, bowiem na tym skrzyżowaniu już teraz panuje ogromny ruch. Nieopodal są szkoła specjalna, ZS nr 31 i market, ze skrzyżowania tego korzysta też gros mieszkańców Rubinkowa i nie tylko! A co się stanie, gdy ulice te przyjmą auta kierowców powiatu lub turystów? Udusimy się spalinami, o hałasie i bezpieczeństwie nie wspominając.

Przemysław Specjalski rozumie, że miasto chce wyprowadzić ruch aut z centrum. Problemem jest jednak to, że jeśli P&R powstanie przy pętli na Rubinkowie II, to nie spełni on swojej roli.

– W tym miejscu zatrzymują się autobusy, które nie dowiozą kierowców do centrum – mówi. – Najczęściej ludzie spoza miasta jadą do Starostwa Powiatowego, Urzędu Skarbowego, ewentualnie delegatury Urzędu Wojewódzkiego. Jakimi autobusami tam dojadą z tej pętli? Niektórzy mówią, że kierowcy dojdą sobie do przystanku tramwajowego… Przecież mają do pokonania zbyt długi odcinek, by bawili się w takie spacerki! Inne P&R mają powstać przy ul. Olimpijskiej, Gagarina i Turystycznej. W przypadku tych dwóch pierwszych być może pomysł się sprawdzi, ale na pewno nie u nas!

Pierwszy raz mieszkańcy Rubinkowa usłyszeli o P&R w Toruniu w lutym ubiegłego roku na konsultacjach społecznych w Zespole Szkół nr 31. Dali wówczas wyraz niezadowoleniu z przedstawionych im planów. Po miesiącu odbyło się doroczne spotkanie prezydenta Michała Zaleskiego, podczas którego obiecał, że jeżeli mieszkańcy nie chcą P&R na Rubinkowie, to on tam nie powstanie.

– Uznaliśmy, że sprawa jest zamknięta – przyznaje Przemysław Specjalski. – Jednak w marcu tego roku znalazłem notatkę w jednej z gazet, że kończy się nabór na projekty P&R w Toruniu, w tym na jeden przy ul. Dziewulskiego. Poczuliśmy się oszukani… Ktoś tu się mija z prawdą.

Kolejnym krokiem stowarzyszenia będzie zorganizowanie spotkania z radnymi i dowiedzenie się, jak wygląda dokumentacja projektu P&R. Chce także wystosować list do radnych z podpisami mieszkańców okolicy pętli na Rubinkowie II.

Poprosiliśmy o komentarz w tej sprawie Annę Kulbicką-Tondel, rzeczniczkę prasową prezydenta miasta.

– W 2016 roku przewodniczący Rady Miasta Torunia Łukasz Walkusz złożył wniosek mieszkańców osiedla Rubinkowo z poparciem dla budowy parkingu Park& Ride w lokalizacji Dziewulskiego z podpisami 939 osób – wyjaśnia. – To znacznie większa liczba niż liczba sprzeciwiających się tej inwestycji i stąd decyzja o budowie. Na tę lokalizację jest przygotowywana dokumentacja.

Na naszą prośbę otrzymaliśmy z magistratu szerszy komentarz w tej sprawie. Anna Kulbicka-Tondel jest zdania, że funkcjonowanie parkingu P&R w lokalizacji przy ul. Dziewulskiego nie zwiększy liczby pojazdów na Rubinkowie, gdyż, jak mówi, wjazd jest planowany od Szosy Lubickiej.

– Obecnie z przystanków na pętli i z Szosy Lubickiej można dojechać zarówno do centrum, jak i w zachodnie osiedla miasta (Bydgoskie, Reja), do UMK i dwóch szpitali (miejskiego i na Bielanach) – mówi. – Są to niewątpliwie ważne punkty miasta. Przejście przez ul. Dziewulskiego i Szosę Lubicką nie będzie utrudnione. Parking nie ma na to wpływu. Samochody korzystające z parkingu nie będą wjeżdżać w osiedle, gdyż będą to pojazdy jadące ul. Olsztyńską i Szosą Lubicką. Może się okazać, że pojazdów będzie nawet mniej, gdyż wjadą na parking, a nie pojadą przez osiedle do celu podróży. Tym samym nastąpi spadek emisji hałasu i spalin.

Mieszkańcy proponują, by P&R powstał np. przy Straży Pożarnej na ul. Olsztyńskiej. Oczywiście po uprzednim skomunikowaniu tego miejsca z resztą miasta. Rzeczniczka stwierdza, że pomysł ten jest nieracjonalny ze względu na brak dostępności do komunikacji.

– Obecnie trwają prace nad tzw. remarszrutyzacją linii autobusowych, która jest podyktowana wprowadzeniem biletów czasowych i poprawą dostępności do komunikacji miejskiej i działaniem podnoszącym efektywność transportową – wyjaśnia. – W opracowaniu tym zostaną uwzględnione również parkingi P&R.