Rozbudowa linii tramwajowej już pewna

Chociaż najtańsza oferta przekroczyła budżet o połowę, przetarg na rozbudowę linii tramwajowej udało się rozstrzygnąć (fot. Adam Zakrzewski)

Miejski Zakład Komunikacji ogłosił wyniki przetargu na przebudowę torowiska tramwajowego od al. Jana Pawła II do Wałów gen. Sikorskiego. Za najkorzystniejszą uznano ofertę hiszpańskiej firmy Balzola, która wyceniła prace na 66,9 mln zł.

Do rozstrzygnięcia przetargu mogło w ogóle nie dojść. Okazało się, że oferty wszystkich startujących w nim firm znacznie przekraczały zakładany budżet. Urzędnicy szacowali, że wartość projektu nie przekroczy 39,5 mln zł, z czego 37 mln zł miało pochodzić ze środków Unii Europejskiej. Brakujące pieniądze ostatecznie się znalazły i przetargu nie unieważniono.

W ramach inwestycji zmieni się układ komunikacyjny w okolicy pl. Rapackiego. Przebudowa dotyczy przede wszystkim al. Jana Pawła II. Na odcinku od mostu im. Piłsudskiego do pl. Niepodległości powstanie węzeł tramwajowo-autobusowy, a w części od Wałów gen. Sikorskiego do Czerwonej Drogi nowy dwutorowy odcinek torowiska, który będzie kolejnym łącznikiem między trasami tramwajowymi ze wschodu na zachód miasta.

Zmodernizowane zostaną także Wały gen. Sikorskiego na odcinku od al. Jana Pawła II do al. Solidarności – ma tam być wydzielony pas tramwajowo-autobusowy. Remont czeka także krótkie odcinki torowisk przy ul. Kraszewskiego, Czerwonej Drodze i ul. Chopina. Rozebrane zostaną ślepe tory w al. Jana Pawła II, czyli pozostałość po linii tramwajowej przez most im. Piłsudskiego w kierunku dworca Toruń Główny, używane dziś w razie wypadków i do zawracania taboru. Magistrat zapewnia jednak, że nie wyklucza to ewentualnej budowy linii przez most w przyszłości.

Projekt przewiduje budowę trzeciego już łącznika między torami głównych tras średnicowych w mieście w odległości 600 m. Pierwszy to nieużywany obecnie łącznik na ul. Uniwersyteckiej, kolejny znajduje się w al. Solidarności – ten ma być powiązany z planowaną budową linii tramwajowej na tzw. osiedle JAR, która pobiegnie od pl. NOT i dalej Szosą Chełmińską. To samo zadanie miałby spełniać nowy łącznik, choć pojawiają się pytania o zasadność takiej inwestycji.

Zgodnie z warunkami przetargu całość projektu ma być zrealizowana do końca 2020 r.