Toruńska Kolej Gondolowa. Miasto podpisało list intencyjny w tej sprawie

materiały Kujawsko-Dobrzyńskiej Organizacji Turystycznej

Dziś na punkcie widokowym na Kępie Bazarowej został zawarty list intencyjny w sprawie budowy kolei gondolowej przez Wisłę w Toruniu. Pod dokumentem podpisał się prezydent Torunia Michał Zaleski i przedstawiciele Kujawsko-Dobrzyńskiej Organizacji Turystycznej.

W zaproszeniu na dzisiejsze podpisanie listu intencyjnego z władzami Torunia Kujawsko-Dobrzyńska Organizacja Turystyczna zaznaczyła, że „projekt koncepcyjny przygotowywany od wielu miesięcy”. Rozmowy z miastem na ten temat rozpoczęły się niedawno. Przedstawiciele K-DOT podjęli ją z prezydentem Torunia Michałem Zaleskim.

– Nieśmiało zaczęliśmy rozmawiać o tym pomyśle – mówi Zaleski. – Nie ukrywam, że na początku byłem nastawiony z pewną ostrożnością do tego pomysłu, ale kiedy panowie krok po kroku zaczęli wyjaśniać, pokazywać, informować, jak może takie przedsięwzięcie w Toruniu zafunkcjonować, coraz bardziej mnie przynajmniej to przekonywało.

Prezydent Torunia wskazuje stroną techniczną i finansową projektu zajmie się K-DOT. Czeka ją wiele uzgodnień i decyzji, które będą niezbędne do realizacji takiego projektu.

– Obecność kolejki gondolowej nie byłaby ingerencją w panoramę miasta i nie stanowiłaby ingerencji w środowisko, z którego korzystamy – zauważa Zaleski. – Sprawdzaliśmy przez kilka tygodni elementy dotyczące zakresu przedsięwzięcia z punktu widzenia decyzji administracyjnych i pozwoleniowych. Na dzisiaj mogę powiedzieć, oczywiście ciągle z dozą ostrożności, która wynika z ostatecznego kształtu technicznego i technologicznego pomysłu, ale te oceny są pozytywne. Wkomponowanie w naszym mieście kolejki gondolowej jest możliwe.

Prezydent zapowiada ze strony urzędu miasta wsparcie dla tego przedsięwzięcia. Jakie? M.in. współpracę przy udostępnieniu gruntów czy zmianach w planach zagospodarowania przestrzennego. Takie zapisy znalazły się m.in. w podpisanym przez niego i organizację liście intencyjny,

K-DOT stoi m.in. za Festiwalem Wisły i lobbingiem na rzecz obchodów Roku Wisły w 2017 r. Jej statutowym zadaniem jest tworzenie nowoczesnych produktów turystycznych i dbałość o rozwój tego sektora gospodarki. Festiwal Wisły i obchody Roku Wisły.

– To jest kolejny projekt, który ma wielką wartość, jeżeli chodzi o możliwości rozwoju turystyki w mieście – mówi Marcin Karasiński, wiceprezes K-DOT. – Jego zaletą jest udostępnienie dla szerokich mas turystów największej atrakcji turystycznej Torunia, jaką jest panorama, jeden z siedmiu cudów Polski. W tej chwili z powodów komunikacyjnych jest to utrudnione i niewielu spośród ponad 2 mln turystów, którzy odwiedzają nasze miasto, dociera w to miejsce. A warto! Dzięki kolejce te rzesze turystów będą mogły w łatwy i szybki sposób pojawić.

Karasiński podkreśla, że efekt będzie taki, że panorama toruńskiej Starówki będzie jeszcze bardziej rozpoznawalna np. dzięki zdjęciom zrobionym z kolejki lub punktu widokowego, które trafią do portali społecznościowych.

K-DOT zależy też na tym, że nieco zmienić sposób zwiedzania toruńskiej Starówki. W tej chwili ruch kumuluje się w jej centrum. A dzięki kolejce turyści dotrą do nowomiejskiej części tego obszaru lub ruin zamku krzyżackiego. Stacje kolejki bowiem mają znaleźć się na zbiegu ul. Kujawskiej i Majdany (w okolicach Dworca Głównego) oraz na zbiegu Woli Zamkowej i św. Jakuba. Trasa będzie liczyć 1025 m.

– Rozpoczynałaby się przy ul. Majdany, w okolicach skrzyżowania z ul. Kujawską i przechodziłaby przez Wisłę na wysokości Bastionu I, skrzyżowania Woli Zamkowej i św. Jakuba – tłumaczy Karasiński.

Słupy nośne mają być zamontowane na w obrębie Bastionu I, Kępie Bazarowej i w okolicach ul. Kujawskiej. Trasa ma omijać drzewostan na Kępie Bazarowej. Wagoniki mają się poruszać z prędkością 5 m na sekundę. Najpierw ma być ich 16, a docelowo 23. Każdy pomieści do 10 osób – co da przepustowość 1,5 tys. osób na godzinę. Wagoniki będą przystosowane do przewozu niepełnosprawnych i rowerów.

K-DOT podkreśla, że Toruń wizytował już firma, która zajmuje się montażem kolejek gondolowych. Jej pracownicy stwierdzili, że nie ma żadnych przeszkód, żeby takie rozwiązanie zafunkcjonowało u nas. Oprócz tego Organizacja proponuje utworzenie np. wzdłuż ul. Kujawskiej Centralnego Parkingu Turystycznego, który odciąży z ruchu Starówkę. Jest już po wstępnych rozmowach z PKP.

Kolejka linowa między Starówką a Kępą Bazarową? Tak mogłoby to wyglądać [WIZUALIZACJE]

Torunianie korzystający z kolejki mogliby korzystać z tańszych biletów rezydenckich na kolejkę. Byłyby one zbliżone do cen biletów MZK. Osoby spoza Torunia płaciłyby ok. 15 zł. Kolejka byłaby czynna do momentu iluminacji Starówki. 

K-DOT jest już po rozmowach z inwestorami, którzy chcą sfinansować cały projekt. Według szacunków sama kolejka może kosztować ok. 20 mln zł. Do tego trzeba dodać koszty fundamentowania. Wszystko może się zamknąć w kwocie 30-35 mln zł. Niezbędne byłoby też przez miasto przejęcie terenu Bastionu I, który jest w gestii samorządu województwa.

[fbcomments]